Inner Speed Atsuko Nakamura Inner Speed Atsuko Nakamura Inner Speed Atsuko Nakamura

Inner Speed

Installation, process materials
2017
Wooden Boards,Oil Paint, Ropes, Water Basin, Drawings,
Video of the production process
1800×5000×3000mm
MOT Satellite 2017 Connecting Scapes
organized byMuseum of Contemporary Art Tokyo (Tokyo Japan)
Supported by Mr. Asano, Nakagawa Senpaku Ltd., Daishin Senpaku Ltd., Taniguchi Shokai Ltd., Mr. Koike, Sanko Rinsan Ltd., Mr. Yamaguchi

The area from Kiyosumi to Kiba used to be the heart of timber business since 1629 to 1974, and there were many canals to carry logs and timber basins. At the Tokyo bay, the lumber merchants used to tie the logs to make a long raft to transport itself through canals. During the transportation, the rippling waves caused by boats, wind or any others would engrave the invisible traces on the logs surface. Here is metropolitan Tokyo, but the life there was strongly connected to natural environment. People in this area from young to old generations say ‘it’ s a town with gradually changing’, which means many things moved into and out in this area, but the speed is very gradual. I think the gradual change is probably coming from the history and old life here, and it might have been the invisible inner speed of this area.

I made the layer of Edo(17’ s), Meiji(19’ s) Showa22(1947), Showa38(1963) and the present maps, and chosen almost 170points, then I recorded the environmental sound at the each point. Then, I created the water basin with the vibration speaker to shake the water surface operated by the sound, and printed the watermark using 5 different color that indicate 5 different era on timbers like a marbling method. Then I created one big flow reminds from the past to present with raft shape.



内在する速度

インスタレーション, 制作過程の資料の展示
2017
板、絵具、ロープ、水盤、ドローイング、制作記録映像
1800×5000×3000mm
MOTサテライト 2017 -むすぶ風景ー
東京都現代美術館主催、清澄白河エリアの各所にて展示
制作協力:浅野様、株式会社中川船舶様、株式会社大進船舶様
株式会社谷口商会様、小池様、株式会社三幸林産様、山口様

1629年から1974年、清澄~木場は木場だった。材木商達は東京湾で船で運ばれてきた材木を筏状に組み、隅田川や内陸の運河に浮かべ、かつて街のあちこちにあった掘割に回漕した。材木が運ばれる間、船や風、周囲の振動によって常に引き起こされる水面のさざ波が、目には見えない水の痕跡を木肌に刻んだだろう。それは街の人々の生活リズムと呼応するかのように。地元の人々が口々に「ゆるやかな変化のあるまち」というが、木場時代の生活リズムが無意識に街全体の体内速度となって受け継がれていると仮定し、その見えない内在速度を表現してみたい。

私は昨年から行っている水のプリントを応用し、江戸、明治、昭和22 年、38 年、現在の地図から水路だった/ である場所を約170 ヶ所ピックアップし、それぞれの地点で街の環境音を録音した。その音の振動で水盤の水面を揺らし、各時代に割り当てた色で水の動きを木材にプリントした。展示空間を川と捉え、プリントした木材を用して過去から現在に至る1つの流れを制作した。